Trudnica tehnološki višak jer ne glasa za BS
Nurković tražio od zaposlenih da se izjasne o nacionalnoj pripadnoti.
Ombudsman je utvrdio da je službenica pretrpjela diskriminatoran tretman po osnovu nacionalne i političke pripadnosti, te trudničkog i porodiljskog odsustva, a da Opština Rožaje nije demantovala takav tretman jasnim, objektivnim i na zakonu zasnovanim razlozima Zaštitnik ljudskih prava i sloboda Šućko Baković utvrdio je da je Opština Rožaje diskriminisala službenicu albanske nacionalnosti, koja je proglašena tehnološkim viškom zbog, kako sumnja, činjenice da ne glasa Bošnjačku stranku (BS), koja je na vlasti u tom gradu, i nije Bošnjakinja. Kako je podnositeljka pritužbe uvjerljivim pretpostavkama i indicijama diskriminaciju učinila vjerovatnom, to je teret dokazivanja da te pojave nije bilo prebačen na Opštinu Rožaje, koja ipak nije uspjela da demantuje nijedan navod optužbe.
U pritužbi i njenim dopunama podnositeljka je navela da je od decembra 2003. godine, kada je zasnovala radni odnos u Opštini Rožaje, do formiranja nove/aktuelne vlasti maja 2014. godina, bila jedini službenik albanske nacionalnosti. Istakla je da je po dolasku nove vlasti o njenoj nacionalnoj pripadnosti upoznat predsjednik opštine Ejup Nurković, koji je od svih službenika tražio da mu na mejl adresu Bošnjačke stranke, kojoj i sam pripada, dostave biografiju i izjasne se o nacionalnoj pripadnosti.
– Podnositeljka je izjavila da nije član niti simpatizer Bošnjačke partije, koja vrši vlast u opštini Rožaje, zbog čega je, pored nacionalne pripadnosti, dodatno diskriminisana i da je prilikom sprovođenja reorganizacionih promjena, i pored toga što posjeduje najbolje reference i 17 godina radnog iskustva, proglašena tehnološkim viškom. Da je odluke o stavljanju na raspolaganje uspješno pobijala dva puta pred Komisijom za žalbe Opštine Rožaje. Da su službenici iz Sekretarijata za ekonomski razvoj i preduzetništvo u odnosu na koje poredi nejednak položaj, ista vrsta i nivo kvalifikacije obrazovanja, bošnjačke nacionalnosti, a da su, izuzev jedne službenice, ostali službenici nakon sprovođenja reorganizacionih promjena raspoređeni u Sekretarijat iz drugih javnih ustanova koje su prestale da postoje – navodi se u mišljenju ombudsmana.
Podnositeljka je navela i da se od 22. marta 2017. neprekidno nalazi na trudničkom bolovanju, te da je poslodavcu redovno dostavljala doznake za bolovanje sa izvještajima ljekarske komisije.
Ombudsman u mišljenju navodi da Opština Rožaje u svom izjašnjenju, osim prostog navođenja akata na kojima su zasnovane reorganizacione promjene u organima lokalne uprave, nije navela nijedan jasan, dovoljan i objektivan razlog zbog kojeg je podnositeljka stavljena na raspolaganje, a ostali službenici, u odnosu na koje je poredila nepovoljan položaj, ostavljeni da rade.
– Opština Rožaje nije osporila dovoljno jakim i čvrstim dokazima da politička i nacionalna pripadnost službenika i namještenika nije bila od uticaja prilikom odlučivanja koje službenike i namještenike staviti na raspolaganje, a koje ostaviti na radu. Ovo je, shodno pravilu obrnutog tereta dokazivanja koji se primjenjuje u postupcima za zaštitu od diskriminacije, bila obaveza Opštine Rožaje. U suprotnom, svaki stav o negiranju navoda iz pritužbe koji nije potkrijepljen dovoljnim dokazima i razlozima ne može predstavljati pouzdan osnov za opravdanje nejednakog tretmana – navodi se u mišljenju.
Da bi se protivna strana, kako pojašnjava ombudsman, oslobodila odgovornosti za povredu načela jednakosti, mora dokazati da je sporno postupanje zasnovano na objektivnim, razumnim i nepristrasnim razlozima, na koji način dokazuje postojanje legitimnog cilja za učinjenu nejednakost. U svjetlu pravila o prebacivanju tereta dokazivanja protivna strana je dužna da uvjeri da je njeno postupanje zasnovano na drugim objektivnim razlozima, a ne na ličnim karakteristikama lica koje traži zaštitu. Stoga zaštitnik smatra da Opština Rožaje nije uspjela da činjenicama i dokazima opovrgne sumnju o diskriminatornom postupanju prema službenici prilikom odlučivanja o njenom radno-pravnom statusu.
– Kod ovakvog stanja stvari nesumnjivo proizilazi da je službenica u postupku stavljanja na raspolaganje pretrpjela diskriminatoran tretman po osnovu nacionalne i političke pripadnosti, te trudničkog i porodiljskog odsustva, koju pretpostavku Opština Rožaje nije osporila jasnim, objektivnim i na zakonu zasnovanim razlozima – navodi se u mišljenju.M.S.
Regulisati radni status
Baković je preporučio Opštini Rožaje da bez odlaganja otkloni posledice diskriminacije i reguliše radno-pravni status službenice rasporedom na radno mjesto koje je odgovarajuće njenim kvalifikacijama i poslovima koje je obavljala prije stavljanja na raspolaganje.
Data je i preporuka da u budućim postupcima raspoređivanja ili stavljanja na raspolaganje službenika odnosno namještenika postupa u skladu sa Zakonom o državnim službenicima i namještenicim i u obrazloženjima rješenja navodi opredjeljujuće kriterijume i mjerila shodno kojima vrši izbor u analognim činjenično-pravnim situacijama
Izvor: DAN